doi:
UDK: 378.016

EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF COAXIAL PROPELLERS BY USING EXPERIMENTAL DATA OF SINGLE PROPELLERS

Вишневский Л. И., Тогуняц А. Р.

Read full article
Article language: английский

Annotation

The report provides comparative calculated data of the efficiency of coaxial propellers in comparison with single propellers (FPPs). It contains a scheme for the design calculation of coaxial propulsion devices by using the hydrodynamic test diagrams of single FPPs and their hydrodynamic calculation at intermediate travel speeds. Basing on the calculated data, it is shown that coaxial propellers are signifi cantly more effi cient in terms of effi ciency when processing a given power than single fi xed pitch propellers. The results presented can be useful in the design of ships for various purposes, including ice-going ships. At the same time, the paper notes that, along with effi ciency, their implementation is constrained by diffi culties in implementing a reliable power transfer to coaxial-rotating propellers. It is also underlined that the using of a device that provides the opposite rotation of the rear coaxial propeller when operating in hydrodynamic jet from the front one, will allow the use of coaxial propellers on ships already in operation during their next docking for periodic services. The foregoing can serve as one of the ways to increase the profi tability from the operation of ships for ship owners.
Keywords: propeller efficiency, counter-rotating coaxial propellers, propeller load, fixed pitch propeller, forward fi xed pitch propeller, rear fixed pitch propeller

Bibliography

Вишневский Л.И. Многорежимный винт изменяемого шага и перспективы его использования на судах с различными режимами движения // Труды ЦНИИ им. акад. А. Н. Крылова, вып. 4(398), 2021, сc.53-61
Вишневский Л.И., Тогуняц А.Р. Корабельные лопастные движители, новые технические решения, результаты исследования, Судостроение, Санкт-Петербург, 2012
ОСТ В5.0322-81. Винты гребные регулируемого шага, методика проектирования и гидродинамического расчета по диаграммам систематических модельных испытаний
Пустошный А.В. Проблемы ходкости транспортных судов. СПб, 2016
Яковлев А. Ю. Проектировочный расчет лопастных систем путем прямой оптимизации // Труды ЦНИИ им. акад. А. Н. Крылова, вып. 35(320), 2008, с.111-121
Русецкий А.А., Жученко М.М., Дубровин О.В. Судовые движители. Судостроение, Ленинград, 1971
Morgan W.B. The Design of Counter rotating Propellers Using Lerbs Theory.- TSNAME, 1960 vol.68
Van Manen J.D., Oosterveld. Model tests on contra-rotating propellers. International Shipbuilding Progress, vol.15, no.172, pp.401-417, 1968
Турбал В.К. Применение движителей новых типов на морских транспортных судах // Сб. Проблемы прикладной гидромеханики судна. Судостроение Л. 1975. Стр. 208-226
Басин А.М., Миниович И.Я. Теория и расчет гребных винтов, Л., Судпромгиз, 1963, 760 с


Before: "Proceedings of LKI"

Contacts


Address:
Российская Федерация,
190121, г. Санкт-Петербург,
ул. Лоцманская, д. 3, литера А
аудитория 349
Phone: 8 (952) 266-52-88
Email: journal@smtu.ru